Mgła na zdjęciach
Jest jesień wiec i mgieł sporo, dużo także klasycznej szarówki (szczególnie że za pasem listopad. To oczywiście zachęca wiele osób do fotografowania krajobrazu, we mgle.
Niestety fotografia we mgle nie jest zadaniem łatwym. Poniżej przedstawiam kilka zdjęć zrobionych w czasie spaceru po Łańcuckim parku o poranku. Pomimo całej magii, która tam panowała nie jestem do końca zadowolony. Na swoje usprawiedliwienie powiem tylko że miałem 30 minut i nie miałem statywu.
Jaki są problemy w czasie mgły?
1. Balans bieli [więcej tu: http://fotonaluzie.blogspot.com/2016/01/balans-bieli.html]. Aparat automatycznie stara się ustawić dość zimne kolory. Ale jak to jesień w chłodnych kolorach? Niestety korekta może powodować, że mgła wyjdzie żółta.
2. Głębia ostrości. Fotografując krajobraz musimy przymykać przysłonę żeby zwiększyć głębię. Optymalnie do F. 8-11. Najlepiej fotografować na hiperfokalną: w dużym skrócie, taką odległość jaka pozwoli ująć jak największą głębię sceny jako ostrą. Jak to zrobić- proste zainstalować sobie apkę typu DoF - sama wszystko policzy. Błędem jest ostrzenie na nieskończoność lub wykorzystywanie autofocusa do ustawienia ostrości na dalekim przedmiocie.
3. Poruszenie.
Pomimo tego, że w czasie mgły wydaje się, że jest dość jasno. Światłomierz tego nie potwierdza. Tym istotniejsze jest zbieranie ze sobą statywu. Pamiętaj używając statywu wyłącz stabilizację w obiektywie lub korpusie!
4. Kompozycja.
We mgle im coś jest dalej tym gęstsza mgła to przesłania. To może być zarówno wada jak i zaleta. Dobrze jednak mieć na zdjęciu coś na pierwszym planie, co w ogóle przez mgłę zasłaniane nie jest. Pozwala to nadać głębi zdjęciu.
Jaki są problemy w czasie mgły?
1. Balans bieli [więcej tu: http://fotonaluzie.blogspot.com/2016/01/balans-bieli.html]. Aparat automatycznie stara się ustawić dość zimne kolory. Ale jak to jesień w chłodnych kolorach? Niestety korekta może powodować, że mgła wyjdzie żółta.
2. Głębia ostrości. Fotografując krajobraz musimy przymykać przysłonę żeby zwiększyć głębię. Optymalnie do F. 8-11. Najlepiej fotografować na hiperfokalną: w dużym skrócie, taką odległość jaka pozwoli ująć jak największą głębię sceny jako ostrą. Jak to zrobić- proste zainstalować sobie apkę typu DoF - sama wszystko policzy. Błędem jest ostrzenie na nieskończoność lub wykorzystywanie autofocusa do ustawienia ostrości na dalekim przedmiocie.
3. Poruszenie.
Pomimo tego, że w czasie mgły wydaje się, że jest dość jasno. Światłomierz tego nie potwierdza. Tym istotniejsze jest zbieranie ze sobą statywu. Pamiętaj używając statywu wyłącz stabilizację w obiektywie lub korpusie!
4. Kompozycja.
We mgle im coś jest dalej tym gęstsza mgła to przesłania. To może być zarówno wada jak i zaleta. Dobrze jednak mieć na zdjęciu coś na pierwszym planie, co w ogóle przez mgłę zasłaniane nie jest. Pozwala to nadać głębi zdjęciu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz