sobota, 2 lutego 2013

Fotografujemy zimę

Skoro już wiemy jak korygować automatykę aparatu żeby wyniki były poprawne, pod względem jasności sceny, to jak skorygować różowość lub niebieskość śniegu?

Po pierwsze śnieg odbierany przez nasze oczy, a dokładniej jego obraz wcale nie musi być biały. To nasz mózg wiedząc że on JEST biały ustawia odpowiedni "filtr", można powiedzieć koryguje balans bieli.

Aparatom czasem się to nie udaje i to co powinno być białe ma nieco inny odcień, winowajcą jest tu automatyczny lub źle ustawiony balans bieli aparatu (white balance, WB). Czyli jasność ma dobrą ale kolor nie bardzo. Co gorsze w takiej sytuacji wszystkie kolory na zdjęciu są mniej lub bardziej przekłamane.
Aparat zbalansował się na zielono.

Korekta balansu bieli może pomóc nam także kiedy mamy wrażenie, że kolory są jakieś sprane lub zbyt zimne - to dość powszechne przy zdjęciach zimowych. niestety nie ma dobrej metody na korektę kolorów. 

Aparaty udostępniają kilka opcji:
- automatyczna - niestety myląca się,
- predefiniowana sytuacja np. słonecznie, pochmurnie, w cieniu, flesz, itp,
- wyrażona w stopniach Kelwina - bardzo duży zakres regulacji, ale kompletnie nieintuicyjna - tym bardziej, że więcej stopni to zimniej!
- filtry kolorowe - przede wszystkim dla osób z doświadczeniem w fotografii analogowej.
W tym przypadku aparat dobrze ustawił balans, latarnie spowodowały że śnieg był żółty, choć nam wydaje się nienaturalny.

Obawiam się że najlepszą metodą jest wybranie programu, którego zastosowanie da nam najlepsze wg. nas rezultaty. 
Tylko jedno zastrzeżenie: to co sprawdza się przez cały rok (np. ustawienie pochmurnie - bo daje fajne ciepłe barwy), nie koniecznie zadziała w zimowej scenerii. Śnieg wygląda lepiej lekko niebieski niż lekko żółty.

Dla bardziej zawziętych, aparaty oferują możliwość zdefiniowania własnych ustawień. Do tego potrzeba jest biała lub szara karta referencyjna (czyli taka która jest NA PRAWDĘ szara lub biała). Trochę z tym zabawy, ale jedno jest pewne zdjęcia prawidłowo oddadzą kolory.

W sytuacjach wariującego balansu bieli ważne jest ustawienie jakiejś konkretnej wartości, wtedy jeśli się okaże być zła wszystkie zdjęcia skorygujemy w ten sam sposób. Jak każde będzie miało inaczej oddany kolor, czeka nas mnóstwo pracy.

Jeżeli chcemy skorygować kolory później, przestawmy format pliku na RAW. Wtedy balans ustawiany przez aparat nie ma znaczenia i prawidłową kolorystykę ustawimy w programie graficznym. O korekcie kolorów w programach komputerowych, następnym razem.

Pamiętaj RAW-y zajmują kilkakrotnie więcej przestrzeni na karcie niż jpg.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz